Innity

Friday, February 28, 2020

6 ALASAN MENGAPA 'DAP' WAJIB ADA DALAM KERAJAAN.



Ketika sesi penggulungan perbahasan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Ahmad Faizal berkata, kerajaan negeri menetapkan pendirian bahawa cadangan memberikan status hak milik tanah 999 tahun atau hak milik kekal kepada kampung baru bercanggah dengan Perlembagaan dan tidak dapat dilaksanakan.

Bagaimanapun, perkara itu menimbulkan rasa kurang senang beberapa pemimpin PH negeri termasuk Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming.


Dalam satu kenyataan berbahasa Mandarin, setiausaha agung DAP itu berkata, penggunaan bahasa berkenaan melambangkan pengiktirafan kerajaan Pakatan Harapan (PH) terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

“Menurut Perlembagaan Persekutuan, tiada mana-mana orang boleh dihalang daripada bertutur, mengajar atau belajar bahasa lain. Atas semangat perlembagaan, apa salahnya mengeluarkan kenyataan media yang diterjemahkan ke dalam bahasa Cina dan bahasa lain?”, tanya beliau.

Menyifatkan para pengkritiknya bersikap “perkauman”, Lim berkata beliau tidak akan tunduk kepada mereka.

sumber:https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/06/25/apa-ini-malaysia-baru-guan-eng-pertahan-guna-mandarin-dalam-kenyataan-kerajaan/


SPRM menegaskan bahawa keputusan menarik balik kes tersebut diputuskan oleh Pejabat Peguam Negara, bukannya dibuat oleh SPRM.




Tindakan seorang senator DAP yang mencadangkan supaya perkataan agama digugurkan daripada kad pengenalan di Dewan Negara, diselar.

Pengerusi PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak, berkata cadangan Nga Hock Cheh itu tidak bertanggungjawab dan tidak peka terhadap hak dan Perlembagaan yang sudah termaktub dalam negara sejak sekian lama.

“Inilah sikap tidak bertanggungjawab seorang senator yang kurang peka akan hak perlembagaan yang sudah termaktub sekian lama dan tidak boleh menjadikan alasan bahawa beliau bukannya dari latar belakang ahli politik dan menganggap kata-katanya telah disalah tafsir.

sumber:https://www.bharian.com.my/berita/politik/2019/04/557778/cadangan-senator-dap-tidak-peka-perlembagaan


Tular ceramah beliau sempena kempen PRK N27 Rantau di hadapan pengundi-pengundi berbangsa India yang penuh dengan kata-kata berbaur rasis, perkauman melampau dan fitnah.

sumber:https://www.ismaweb.net/2019/04/12/video-kempen-bahasa-tamil-kula-hasut-india-marah-melayu/


Tindakan Timbalan Setiausaha Agung DAP, Nga Kor Ming melabelkan kerjasama PAS dan Umno sebagai Taliban disifatkan sangat berniat jahat, kata Anggota Jawatankuasa PAS pusat, Dr Khairuddin Aman Razali

sumber:https://www.malaysiakini.com/news/467254


5 comments:

Anonymous said...

Uih menarik.
Boleh buat 60 alasan untuk umno plak?

Kamal said...

Bila dah tak suka semua benda keluar

Atan said...

Kalau Cina mempertahankan hak Cina ... BIASA
Kalau India mempertahankan hak India ... BIASA
Kalau Melayu mempertahankan hak Melayu ... BIASA
...
Yang LUAR BIASA ialah orang yang boleh mempertahankan hak kaum lain ... yang dibelasah oleh kaumnya sendiri.

Jadi apa nak hairan sangat dengan tindakan ini. Yang hairan dengan situasi ini ialah orang itu sendiri bersifat perkauman tapi dok tuduh orang lain perkauman.

Sampai hari ini saya masih dok berfikir ... Bagaimana rasis Cina, rasis India, rasis Benggali, rasis Melayu, ... boleh duduk satu bumbung di bawah panji DAP tanpa bergaduh??? Cuba banding dengan UMNO, MCA, MIC, ... yang dikatakan tidak rasis tapi hanya ada satu kaum sahaja. Pening dibuatnya. Inilah "kecerdikan" yang ada pada kita kah?

Lone ranger pomen said...

Nasib baik la Kat johor boleh join kerajaan negeri ye tak. Kalau tak, depan Istana tu Dah tak nampak Tar Dah, nampak orang aje. TaK Caya Cuba Cari dlm google masa Umno rampas kuasa Kat perak dulu. Satu group mangsa, Satu grop plak pemangsa, Tapi sekarang boleh join plak kan. TU la name Dia kuasa, bila ade kuasa, ade duit, ade duit, bleh Tambah kuasa, bila kuasa Bertambah, duiy pun Bertambah la. Sape cakap lebai tak nak kuasa, kalau Dia tak lapo kuasa, dia pegi opis naik vavi, silap, viva. Kalau alasan Selamat, naik keta kebal. Confirm Selamat. Cakap pun tak guna la. Cakap Lelebih kang, keneraka plak aku disumpahnya... Dap kata sesat Kat parlimen pun dikata neraka, lagi kan Aku Kata perjuang islam (Konon la). Sembang dgn walaun yg tido dlm Lori Kat bengkel aku masa time jumaat tadi boleh la.

Anonymous said...

Heran apa bang...dalam PAS pun ada cina dan india...muslim dan non muslim...da terang2 parti islam.sembang mcm DAP tu king...king taik babi la..

Innity