Monday, January 27, 2020

CORONAVIRUS: MALAYSIA TIADA RANCANGAN SEKAT PELANCONG CHINA.




Russia dan Filipina mengambil langkah drastik menyekat dan menghantar pulang pelancong dari China.

Manakala Malaysia dengan bijaksananya masih tidak menyekat dan tiada rancangan langsung untuk menyekat.

Berikut ialah langkah² menghadapi penyakit berjangkit menurut Islam:

Langkah-langkah menghadapi Musibah Virus dan Penyakit Berjangkit

Kita adalah makhluk yang lemah, tidak ada daya dan upaya melainkan dengan kembali kepada Allah.

Berikut ialah langkah yang diajarkan oleh agama apabila kita ditimpa oleh sesuatu bala, ujian dan musibah.

1. Menyakini dan redha terhadap takdir Allah

Allah Ta’ala berfirman;

مَا أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.” (Al-Hadid: 22)

Kita perlu berdamai dengan takdir, menyerah dan redha bahawa ini semua adalah ketetapan Allah dan tidak perlu berdendam dan bermusuh dengan sesiapa.

Serahkan mereka yang zalim itu kepada Allah jika kita tidak mampu untuk menyekat kezaliman mereka.

 اللَّهُمَّ اكْفِنِيهِمْ بِمَا شِئْتَ
`Ya Allah, cukuplah Engkau untuk menghadapi mereka, sesuai dengan apa yang Engkau kehendaki.' [HR. Muslim]

2. Mengasingkan diri dan mengamalkan kaedah kuarantin jika terlibat dengan wabak penyakit dan virus.

إِذَا سَمِعْتُمْ بِالطَّاعُونِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَدْخُلُوهَا، وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا مِنْهَا

'Jika kamu mendengar penyakit taun melanda di suatu kawasan, maka janganlah kalian masuk ke kawasan tersebut. Dan jika kamu berada di dalam kawasan tersebut maka janganlah kamu keluar dari kawasan itu.' [HR. Al-Bukhari]

Kaedah kuarantin ini juga terdapat dalam hadith Abu Hurairah RA (wafat 57 H) yang menyebut:

 لَا يُورِدُ مُمْرِضٌ عَلَى مُصِحٍّ
' Jangan didekatkan sesuatu yang berpenyakit kepada sesuatu yang sihat. ' [HR Al-Bukhari]

Kaedah fiqh menyebut:

الضَّرَرُ يُزَالُ
“Kemudaratan itu hendaklah dihilangkan.”

[Al-Asybah wa al-Nazair]

Maka sangat penting rakyat Melaysia mengelak daripada menghadiri perkumpulan orang ramai seperti konsert, pertandingan bola, sukan yang melibatkan ramai orang, pesta, pasaraya dll.

Di samping itu hendaklah dicegah kemasukan warga asing ke dalam negara yang disyaki boleh menyebarkan virus penyakit ke dalam negara.

3. Menjaga kebersihan diri dan menguatkan sistem daya pertahanan badan (antibodi).

Sistem daya tahan badan/antibodi berfungsi untuk melawan penyakit dan melindungi tubuh serta mempercepatkan proses pemulihan. Ianya boleh dikuatkan dengan senaman, pemakanan yang sihat, makan buah-buahan, mengambil vitamin C, tidak merokok, mengelak daripada stress, mengambil vaksin, memakan madu dan sayur-sayuran, cukup rehat dan tidur.

Kata pepatah menyebut;
 الوِقَايَةُ خَيْرٌ مِنَ العِلَاجِ
`Mencegah adalah lebih baik daripada merawat. '

4. Berfikiran positif dan bersangka baik dengan Allah

Setiap manusia pasti akan mati, walaupun berada di dalam kubu yang paling kukuh, ajal tetap akan sampai. Justeru di samping redha dengan takdir, kita hendaklah bersangka baik kepada Allah dan berfikiran positif.

Selagi masih bernafas, jangan putus asa dan tetap yakin akan sembuh, percaya dan teruskan berusaha menunaikan kewajipan yang perlu.

Imam Malik RA (wafat 179 H) tetap mengajar dalam keadaan darah mengalir di kakinya. Imam Ibn Taimiyyah tetap menulis dan beribadah walaupun di penjara. Syed Qutb dan Hamka menulis tafsir walaupun dalam penjara.

Diriwayatkan Rasulullah salallahualaihiwassalam bersabda;

إِنْ قامَتِ السَّاعَةُ وَفِي يَدِ أَحَدِكُمْ فَسِيلَةٌ، فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لَا تَقُومَ حَتَّى يَغْرِسَهَا فَلْيَغْرِسْهَا

`Jika terjadi hari kiamat sementara di tangan salah seorang dari kamu ada sebiji benih tanaman, maka jika dia mampu sebelum terjadi hari kiamat untuk menanamnya maka tanamlah.”

[HR. Ahmad dan Al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad]

5. Membaca zikir-zikir dan doa perlindungan dengan penuh harap kepada Allah

Di dalam hadith yang sahih terdapat zikir yang sesuai untuk dibaca bagi memohon perlindungan daripada penyakit dan musibah wabak.

Antaranya membaca doa zikir berikut pada waktu pagi dan petang;

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
`Dengan nama Allah yang dengan nama-Nya, tidak ada satu pun yang dapat memberi kemudharatan di bumi mahupun di langit, Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.' [HR. Abu Daud]

أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ
"Aku berlindung dengan kalimah Allah yang sempurna daripada segala keburukan yang Allah SWT cipta)” nescaya tidak akan berlaku perkara yang memudharatkan kamu.” [HR. Muslim]

6. Merayu dan menuntut kerajaan mengambil tindakan yang terbaik dan paling bermanfaat kepada kebajikan dan keselamatan rakyat.

Kaedah fiqh menyebut

تَصَرُّفُ الْإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوطٌ بِالْمَصْلَحَةِ
“Polisi pemerintah adalah berdasarkan kepada kemaslahatan rakyat.” [Al-Asybah wa al-Nazair]

Kerajaan adalah diseru dan disaran mengenepikan unsur politik dan mengutamakan kebajikan rakyat sebagai kewajipan mereka dengan mengambil langkah pencegahan dan mengusahakan rawatan yang terbaik untuk rakyat.

7. Rakyat dan masyarakat perlu saling bantu membantu dan bertaqwa kepada Allah supaya musibah dan wabak ini akan diangkat oleh Allah.

Para salaf menyebut;

ما نزل البلاء إلا بذنب وما رفع إلا بتوبة
“Tidaklah turun musibah melainkan kerana dosa, dan tidaklah ia akan terangkat kecuali dengan bertaubat.”

Orang ramai boleh membantu dengan memastikan anak-anak memakai topeng penutup muka ke sekolah, menjaga kebersihan, tidak membuang sampah merata-merata, mencuci tangan, menutup muka ketika bersin, menjauhkan diri daripada tempat sesak, memberi laluan kepada ambulan, tidak merokok dan menghentikan kegiatan tidak bermoral dan maksiat.

Allah Ta’ala berfirman,

وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (daripada kesalahan-kesalahanmu)” (Asy Syura: 30).

Kepada Allah, kita berserah dan mengadu!

Sumber: Emran Ahmad

1 comment:

Anonymous said...

Klu nyawa puak dan waris menteri semburit tergadai krn virus tersebut mungkin usaha menyekat dilaksanakan.
Yg bangang ialah beberapa org menteri adalah doktor perubatan dan sedar virus tersebut lebih teruk dpd sars tetapi boleh buat bodo!!
Disahkan oleh para saintis virus boleh bermutasi dan mungkin mengganggu sistem pertahanan badan slps beberapa hari setelah dijangkiti.
Maksudnya mungkin waktu pelancung dtg ke negara kita kesihatan mrk dlm keadaan baik tetapi beberapa hari kemudian virus tersebut akan mula menyerang.
Harapan agar menteri2 yg ada ijazah doktor tu memjaga pesakit coronavirus yg dikuarantin di hspital negara kita. Jangan hanya pandai kencing jer!!!