Tuesday, December 10, 2019

BUDAK MELAYU KITA MEMANG WAJIB JADI MAT REMPIT, BUDAK BASIKAL LAJAK, BOHSIA,KAKI RAGUT DAN BUDAK JALANAN SAHAJAKAH?.

Foto-NST

Ini adalah perkongsian seorang warga maya:


CAKAP YANG BAIK-BAIK... 

Hakikatnya, sudah ramai anak Melayu yang hebat. Minggu ini sahaja beberapa nama anak muda Melayu cemerlang kita dengar dan raikan.  

Foto-Facebook

Nurul Ezzaty Hasbullah sekarang belajar di Penn State University US. Beliau telah diisytiharkan penerima Anugerah Biasiswa berprestij Rhodes. https://www.viral.bbn.my/2019/12/03/pelajar-malaysia-tempa-nama-sebagai-penerima-biasiswa-rhodes-paling-berprestij-di-dunia

Muhammad Haiqal Hanafi pula cemerlang dalam sukan. Beliau baru sahaja ditabal sebagai Raja Pecut Asia Tenggara. https://www.bharian.com.my/sukan/olahraga/2019/12/636626/muhammad-haiqal-raja-pecut-baharu-asia-tenggara/amp  

Foto-mstar

Hakeem Mohammad Akmal, 18, pula mendapat skor penuh 100 peratus bagi kertas FA1 Recording Financial Transactions sekali gus mencipta sejarah dunia dengan berada di tempat pertama bagi subjek berkenaan. https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2019/12/524125/hakeem-cipta-sejarah-dunia 

Banyak lagi kisah anak Melayu yang hebat di peringkat  antarabangsa.Tetapi yang sedihnya kisah negatif anak Melayu pula yang selalu dihadapkan pada umum. Diulang-ulang bahawa anak Melayu bermasalah. 

Untuk orang Melayu menjadi bangsa yang maju, teladan kejayaan (success story) harus diperhebatkan. 

Ibubapa Melayu kena mula banyakkan bercakap hal yang baik dan cemerlang pada anak-anak mereka sehingga menjadi budaya dan ikutan sejak kecil. 

Kurang kan bercakap hal hal yang buruk. Kalau yang buruk sahaja diungkit, yang salah saja disebut, jiwa anak Melayu akan menjadi lesu. Semangat mereka akan menjadi lemah. 

Kalau yang baik kita minta, baiklah yang datang, kalau yang buruk kita minta, buruklah yang menjelma. 



Pada pengalaman aku sendiri memang bangsa lain jarang atau tiada langsung bercakap buruk tentang generasi muda mereka.

Mungkin disebabkan itu generasi muda mereka menjadi sangat berjaya dalam pelajaran kerana mereka tidak didedahkan dengan contoh-contoh yang buruk walaupun hakikatnya tidaklah sedemikian.

Tapi sikap positif mereka itu berjaya melahirkan generasi yang hebat.

Berbeza dengan masyarakat Melayu kita yang lebih suka menjaja tentang keburukan dan kejelikan generasi muda.

Mulai daripada sekarang kita perlu dedahkan anak-anak kita dengan kisah kejayaan remaja Melayu yang hebat supaya mereka boleh dijadikan contoh dan inspirasi.

Baca juga: TAK PERLU DANA 20 JUTA, PEMUDA KAMPUNG BANGGAKAN NEGARA DENGAN CIPTAAN MOTOR MESRA BANJIR.

Sekian.




No comments: