Wednesday, October 23, 2019

KITA KALAH TERUK DENGAN POLITIK INDONESIA.

Foto-Unsplash

Selesai sahaja Pilihanraya Umum (PRU) atau disebut sebagai PEMILU di Indonesia, kerajaan yang dilantik dan pembangkang mengenepikan perbezaan pendapat dan bersatu untuk berkhidmat kepada rakyat.

Berbeza dengan kita di Malaysia, dinegara kita kerajaan dan pembangkang sentiasa bertelagah sehingga boleh diibaratkan seperti anjing dan kucing yang sering bercakaran tanpa menghiraukan kesusahan rakyat.

Sampai bila politik kita akan terus begitu, tidakkah kita mahu lihat perkembangan yang baik seperti dinegara jiran kita itu.

Setahu saya agenda kerajaan perpaduan atau kerajaan tanpa pembangkang ini pernah diutarakan Tuan Guru Abdul Hadi (Presiden PAS) tidak lama dahulu tetapi tidak mendapat sokongan pada masa itu.

Mungkin kita boleh mengambil contoh pemikiran diluar Jokowi ini:

Jokowi lantik pemimpin pembangkang jadi menteri.

Pemimpin pembangkang Indonesia, Prabowo Subianto mendakwa dia dipelawa Presiden Joko Widodo (Jokowi) untuk menyertai Kabinet baru pemimpin itu dan bekas jeneral tentera berkata, dia menerima pelawaan berkenaan.

“Hari ini saya secara rasmi dipelawa dan saya mampu membantu,” katanya yang mendakwa dia diperlukan untuk membantu bahagian pertahanan.

Prabowo adalah pencabar utama Jokowi dalam pilihan raya Presiden pada April lalu.

Dia antara beberapa pemimpin yang dijemput Jokowi termasuk pengasas Gojek, Nadiem Makarim untuk hadir ke Istana Presiden hari ini.

Prabowo tidak memberitahu jawatan yang bakal dipegangnya dalam Kabinet baru Jokowi itu tetapi media melaporkan dia mungkin dilantik sebagai menteri pertahanan. -Harian Metro

Namun yang menjadi persoalan yang timbul ialah proses 'check and balance'. Jika Kerajaan dan Pembangkang menjadi satu maka siapa pula yang akan menjadi penasihat atau pemantau? 

Mungkin Kerajaan dan Pembangkang boleh mewujudkan satu badan bebas yang mempunyai kuasa memantau tanpa campur tangan pemerintah atau diletakkan dibawah kuasa YDPA untuk melindungi rakyat.

Ini kerana pentadbiran negara memerlukan proses check and balance.

Saya biarkan anda berfikir sendiri...




No comments: