yang setia mengikuti blog ini dan ingin mengikuti

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Surah Al-Hujurat ayat 13)

Innity

Sunday, July 31, 2011

JOM REFRESH SYARAT-SYARAT WAJIB PUASA

Syarat-syarat wajib puasa adalah :

1. Berakal: Orang yang gila tidak wajib puasa.

2. Baligh (umur 15 tahun ke atas) atau tanda yang lain. Kanak-kanak kecil tidak wajib puasa.

Sabda Rasulullah s.a.w:

رفع القلم عن ثلاثة : عن النائم حتى يستيقظ وعن الصبي حتى يحتلم ، وعن المجنون حتى يعقل

Maksudnya : Tiga golongan terlepas dari hukum: (a) Orang yang tidur sehingga dia bangun (b) Orang gila sehingga dia sembuh (c) Kanak-kanak sehingga dia mencapai umur baligh.



(Hadis Riwayat Imam Abu Daud)



3. Mampu berpuasa. Orang yang tidak mampu samada kerana tua atau sakit tidak diwajibkan ke atas mereka berpuasa.



Firman Allah s.w.t:



وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ



Maksud: Sesiapa yang sakit atau sedang dalam perjalanan, maka hendaklah dia berpuasa di hari lain. Allah menghendaki keringanan bagi kamu, dan Dia tidak menghendaki kesukaran ke atas kamu.



[Surah Al-Baqarah, Ayat: 185]



Firman Allah s.w.t:



وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ



Maksud: Dan ke atas orang yang mampu tetapi amat payah menunaikannya (kerana tua, lemah atau sebagainya) hendaklah dia membayar fidyah, (iaitu) memberi makan orang miskin.


Firman Allah S.W.T:


[183]
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.


[184]
(Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui.


[185]
(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.


[186]
Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.


[187]
Dihalalkan bagi kamu, pada malam hari puasa, bercampur (bersetubuh) dengan isteri-isteri kamu. Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu mengkhianati diri sendiri, lalu Ia menerima taubat kamu dan memaafkan kamu. Maka sekarang setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa-apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu; dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib); dan janganlah kamu setubuhi isteri-isteri kamu ketika kamu sedang beriktikaf di masjid. Itulah batas-batas larangan Allah, maka janganlah kamu menghampirinya. Demikian Allah menerangkan ayat-ayat hukumNya kepada sekalian manusia supaya mereka bertaqwa.

Surah Al-Baqarah Ayat 183-187

Hakikat Berpuasa Bagi Aku.

Firman Allah S.W.T:

Bulan ramadhan yang diturunkan Al-Quran padanya, dimana Al-Quran menjadi petunjuk kepada manusia dan yang menerangkan tentang pertunjuk dan yang membezakan antara hak dan batil (Surah al-Baqarah ayat 185)



http://1.bp.blogspot.com/-EjlcvSqSTBw/Tfh7PosY4II/AAAAAAAABiE/3ksHAMvvVkg/s1600/berita_orang-miskin.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-sjc1/hs504.snc3/26494_108476295859675_100000919167858_55710_7691495_n.jpg

Pernahkah kita merasa betapa peritnya menahan lapar dan dahaga jika tidak diwajibkan puasa keatas kita?

http://3.bp.blogspot.com/-kisfRyXQLsk/Tf4OhEIiF3I/AAAAAAAAAWY/e3vpu9zsvQg/s1600/KFC.JPG

Mungkin jawapan kebanyakan daripada kita, kenapa nak menahan lapar sekiranya kita mampu untuk makan apa sahaja yang kita mahu makan. Katakan sahaja dimana tempat yang sedap- sedap makanannya pasti kita serbu.

Jadi bagaimana kita nak merasai keperitan hidup manusia yang merempat tanpa satu sen pun duit untuk mengisi perut?

Disinilah hikmahnya mengapa Allah S.W.T mewajibkan ibadah puasa. Kerana pada saat bulan Ramadhan yang mulia inilah kita dapat merasai bagaimana besarnya nikmat berbuka puasa setelah seharian berpuasa.

Firman Allah S.W.T:

Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sama seperti telah diwajibkan ke atas umat-umat yang terdahulu sebelum ini, supaya dengan demikian kamu akan lebih bertakwa.(Surah al-Baqarah, ayat 183)

Ketika bertanya seseorang kepada Rasulullah S.A.W mengenai keberkatan yang terkandung dalam bulan Ramadan maka jawab Baginda S.A.W:

"Sesungguhnya tidak terbilang olehku keberkatan dan hikmah yang terkandung pada bulan Ramadan itu, sehingga jika seluruh manusia mengetahui betapa besarnya ganjaran pahala dan rahmat yang terdapat pada bulan Ramadan maka nescaya tidak mustahil bagi mereka untuk bermohon atau meminta kepada Allah supaya jika boleh biarlah kesemua bulan itu menjadi bulan Ramadan".

Betapa ruginya manusia yang mensia-siakan pahala berlipat ganda pada bulan Ramadhan ini.


Selamat menyambut bulan Ramadhan. Selamat beramal soleh. Selamat bertarawih. Selamat bertadarus. Selamat bersedekah buat semua rakan bloggers dan pembaca blog ini .

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan.




INI BUKTINYA UMNO FAIL!!! DAN GAGAL MENYAMPAIKAN PRINSIP ISLAM KEPADA NON-MUSLIM.

http://2.bp.blogspot.com/_AnovcU-a9ZY/TQ7evTvsqsI/AAAAAAAANa4/_Dn50LVLMyg/s400/mca%2Bhina%2BIslam.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_AnovcU-a9ZY/TTmt9E1jr6I/AAAAAAAAOu0/R1bBT_D2lrs/s1600/mca%2Banti%2Bislam%2B1.PNG



N'N:PAS berjaya berdakwah dan menyebarkan prinsip Islam kepada DAP. Tapi UMNO FAIL dan akan terus FAIL menyebarkan prinsip Islam kepada MCA,GERAKAN & MIC UMNO FAIL!!!

INILAH YANG AKAN TERJADI JIKA ANDA MENGISI MINYAK KERETA KEMUDIAN TINGGALKAN ANAK DIDALAM KERETA TANPA MEMATIKAN ENJIN:




N'N:Dua beranak ni mungkin terbunuh disebabkan kecuaian si Ayah..........

Benarkah 13 Alasan Ini Alasan Tipikal Wanita Yang Enggan Menutup Aurat?

Pernah nasihat dan tegur kawan-kawan anda yang tidak menutup aurat? Jom kita tengok apakah alasan yang selalu digunakan wanita yang enggan menutup aurat apabila ditegur kesalahan mereka itu. Dan apa jawapan yang mungkin sesuai untuk mereka.

1. Semua yang tutup aurat, kompom masuk syurga ke?
-Yang pasti, tak tutup aurat, kompom masuk neraka.

2. Tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak. Mengumpat orang.
-Bila Iblis tak mahu ikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, dia menyalahkan perintah Allah itu. "Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia". Samalah dengan tudung. Tudung pula yang disalahkan, " pakai tudung tak mestinya baik..bla...bla...bla..."

3. Macamlah kau bagus sangat nak tegur aku. Kau dulu lagi jahat.
-Tidak tersabit larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk Islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu tuntutan. Selagi kau Islam, dakwah tu wajib walaupun kau sendiri tak berapa betul. Sekurang-kurang dia insaf dan bertaubat sekarang.

4. Walau kami pakai seksi tapi hati kami baik.
-Adakah kau mendakwa diri kau mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi dan kononnya ia sudah cukup menjamin maruah diri kau tanpa perlu menutup aurat?

5. Pakai jarang ke ketat ke, itu hak kami. Kalau tak suka jangan tengok.
-Adakah kau berani menjamin bahawa semua lelaki ajnabi mempunyai hati suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan serta nafsu yang membuak-buak?

6. Kami rasa apa yang kami pakai tak seksi. Terpulang kepada individu yang memandang kami.
-Seksi atau tidak, kau tetap berdosa walaupun hanya menayang sehelai rambut kau.

7. Walau kami tak bertudung, kami tetap sembahyang dan puasa.
-Apakah ibadat kau diterima? Kau yakin cuma dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin kau masuk syurga?

8. Sukahati kamilah nak pakai macam ni. Kami tak susahkan hidup orang lain.
-Kau sebenarnya dah susahkan bapa, abang, adik, suami serta orang lain dengan menarik mereka ke neraka bersama kau disebabkan mereka tidak menegur dan gagal mendidik kau.

9. Apa yang kami pakai, ini antara kami dengan Tuhan.
-Berani cakap di dunia, berani ke kau cakap macam tu depan Allah nanti? Lawan perintah Allah, Neraka tempatnya.

10. Kami pakai seksi macam ni, sebab ikut arahan photographer/pengarah filem untuk disesuaikan dalam scene. (ayat artis)
-Sanggup patuh arahan mereka daripada patuh suruhan Allah?

11. Bukan kami tak mahu menutup aurat, cuma masih belum sampai seru.
-Mati tidak mengenal usia. Tak takut ke mati dalam usia muda? Tak sempat nak bertaubat nanti.

12. Takkan nak buat perubahan secara drastik? Slow-slow la..
-Boleh ke cakap kat Malaikat Izrail nanti, tunggu kejap! Lepak la dulu. Jangan ambil lagi nyawa aku.

13. Tutup aurat tu bagus tapi kami tidak mahu hipokrit kerana tidak ikhlas melakukannya.
-Kalau begitu kau sebenarnya memang hipokrit kerana tidak ikhlas beragama Islam.


“Wahai wanita, setiap ciptaan tuhan yang berharga di dunia ini akan terlindung dan amat sukar untuk diperolehi. Di mana kamu boleh dapatkan permata? Tertanam jauh di perut bumi, tertudung dan dilindungi. Dimana kamu jumpa Mutiara? Terbenam jauh di dalam lautan, tertudung dan dilindungi oleh kulit kerang yang cantik. Di mana kamu cari emas? Terperosok di lapisan bumi tertudung dengan lapisan demi lapisan tanah dan batu. Tubuh kamu adalah suci malah lebih berharga daripada emas mahupun permata. Oleh itu kamu juga perlu bertudung dan melindungi diri kamu.”

: Menegur memang ada caranya.. Maaf jika aku terlalu kasar dalam menegur.. Manusia.. Tak pernah lari daripada kesilapan.. So, terima kasih pada yang menegur. Akhttp://www.blogger.com/img/blank.gifu tidak akan sama sekali melenting. Aku bersyukur bila ada yang menegur sebab itu tandanya orang sayangkan kita.. =)

Hanya sekadar renungan....

Sumber



N'N:Tiada istilah hati mau baik. Ingatlah walau sebaik mana pun anda tapi jika anda tidak menutup aurat anda masih dalam kategori manusia yang berdosa dengan Allah S.W.T dan anda akan diseksa diakhirat kerana tidak menutup aurat. Saya pernah ditanya semasa berkursus suatu masa dahulu dan soalannya berbunyi:

Orang yang tidak menutup aurat ialah orang yang:

A.Baik
B.Jahat
C.Tidak semestinya jahat(hati baik)

Boleh dikatakan semua peserta kursus memberi jawapan 'C'. Dan kami semua dicop bukan berotak Islam tapi berotak Sekular, kenapa? Kembali kepada asas Islam yakni orang yang membuat dosa pasti akan masuk Neraka dan akan diseksa didalam Neraka. Dan Neraka adalah tempat orang yang jahat dan berdosa dengan Allah dan juga sesama manusia. Kembali kepada soalannya, adakah orang yang tidak menutup aurat berdosa atau tidak? Jawapannya ialah 'berdosa' dan orang yang 'berdosa' akan masuk Neraka bukan. Neraka adalah untuk orang yang Jahat. Jadi jawapan yang tepat ialah 'B'.

Saya tidak tahu samada kamu semua bersetuju atau tidak, kalau ada pendapat lain jangan malu-malu komen yer.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apa Hujah&Fakta Mereka 1(10 Paling Terkini)

Apa Hujah&Fakta Mereka 2 (10 Paling Terkini)

Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)